Sunday, March 1, 2009

Pengenalan...



Isu kenaikan harga minyak pada tahun lepas (2008) tidak langsung menunjukan penurunan harga sehinggalah memasuki tahun baru tahun 2009. Harga minyak sekata pada hari ini ialah RM1.80 untuk seliter petrol. kenaikan harga minyak telah banyak mejejaskan pertumbuhan ekonomi negara.

Pelbagai usaha telah dilakukan untuk mencari sumber tenaga baru bagi menggantikan petrol sebagai bahan altenatif lain selain minyak. Peningkatan terus harga minyak menyebabkan sedikit sebanyak penjejasan ekonomi negara. Minyak telah menjadi bahan asas yang digunakan oleh manusia dalam pelbagai aktiviti bagi memacukan ekonomi negara. Tanpa minyak segala aktivi negara akan terhenti.

Jadual berikut menunjukkan harga minyak Malaysia sejak 1990 yang merujuk kepada harga runcit di stesyen minyak bagi RON 97.



Sejak pertengahan tahun 2004, harga minyak mentah telah meningkat mendadak di pasaran dunia. Sebenarnya harga minyak mentah jenis West Texas Intermediate (iaitu harga rujukan di Amerika Syarikat dan dunia) telah meningkat daripada AS$19 setong pada 1993 kepada AS$31 pada 2003, kira-kira AS$51 pada Oktober 2004 dan mencecah AS$67 akhir-akhir ini.

Antara punca utama kenaikan harga minyak adalah seperti berikut:
• Permintaan (82.5 juta tong sehari pada tahun 2004) hampir sama dengan bekalan (83.0 juta tong sehari) yang menyebabkan pasaran menjadi lebih tertekan.

• Permintaan minyak dunia semakin meningkat selaras dengan pertumbuhan ekonomi, khususnya dengan pertambahan penggunaan oleh China, India dan Amerika Syarikat.

• Keadaan yang tidak stabil di beberapa negara OPEC.

• Cuaca buruk yang dialami beberapa negara pengeluar minyak seperti Hurricane Emily di Mexico yang menjejaskan pengeluaran minyak di negara itu

• Kegiatan spekulasi harga minyak.

Berikut ialah perbandingan harga minyak di Malaysia dan Negara ASEAN :


No comments:

Post a Comment